Min Mc-historie

CB400F

Honda CB 400 Four Supersport (1980 – 1982)

Min første motorcykel. Motoren kørte som en symaskine. Meget krom at pudse. Havde desvære en tendens til at Woble ved høj hastighed indtil jeg fik fat i et beslag og en styrdæmper der løste dette problem effektivt.

Den kunne i øvrigt ikke lide regnvejr. Efter 5-10 minutter i regnvejr begyndte tændingen at lave udsættere på en eller flere cylindre. Jeg havde mistanke om at det var fugt ved platiner, tændrør, tændrørs-hætter eller tændspoler, så det blev tætnet og udskiftet efter alle kunstens regler uden at det hjalp nævneværdigt. Problemet var der i øvrigt ikke ved høje omdrejningstal. Da jeg efter nogen tid fandt rust på indersiden af dækslet til tænding var jeg rimelig sikker på at have fundet kilden til problemet. En eftermontering af elektronisk tænding uden platiner løste problemet.

Brugte i øvrigt en vinter på at adskille den helt ind til stellet og baggaflen der blev sendt til sandblæsning, fornikling og efterfølgende pulverlakering (epoxy). Kørte også en vinter på cyklen med pigdæk.

I modvind kunne det sjældent presses over 145 Km/t. mens den med solen og vinden i ryggen ned ad bakke fra Skanderborg til århus kom op på 185 Km/t

Honda CB400N

Honda CB 400N (1982 – 1984)

Indtil videre min eneste motorcykel jeg købte som ny (Kr. 27.000,-). Købte den i foråret 1982 umiddelbart før jeg fik svendebrev som Bygningssnedker. Bund solid 2 cylindret cykel. Kørte 155-160 Km/t, uanset vindretning. Fik i øvrigt sat en stor styrkåbe på den umiddelbart før jeg solgte den.

En rigtig god cykel som jeg havde mange sjove stunder på. Kørte rigtig mange gange fra Maribo til København for at gå i biografen.

En ældre bilist overså mig (og min bror på bagsædet). Svingede ud foran os hvorved jeg påkørte bilen bag fra. Måtte efterfølgende repareres for Kr. 23.000,- for at komme til at køre igen. 2 dag senere i samme kryds kørte jeg galt med fars bil næsten på samme måde og også uforskyldt, hvilket er en helt anden historie.

HPIM0325.JPG

Honda CBX 400 (2005 – 2006)

Første motorcykel efter en længere pause (21 år). Kom til lidt penge så jeg kunne se jeg kunne få råd til en sådan. Min svigerfar der var meget imod sådanne køretøjer og specielt for han døtre at sætte sig bag på var gået bort.

Blev i øvrigt den cykel som min kone første gang (uden kørekort) fik lov at trille lidt på bag ved slagteriet i Skive en sommeraften på en fredag hvor parkeringspladsen var tømt. 2 ture og så skulle fruen selv have kørekort til MC.

Hun havde i øvrigt aldrig kørt en knallert med gear, så første gear ned og resten op, var ren volapyk indtil hun selv fik prøvet det.

Måtte bare erkende at den var for lille til mine små 100 Kg. fordelt på 195 cm. så det blev kun til en sæson på den

Honda CX650 Europa

Honda CX650 Eurosport (2006 (Meget kort))

En 400 var for lille så jeg synes at en 650 der var egnet til langture lige måtte være sagen. Det var det ikke. Magen til “snottet og blødt stel”, skal man lede længe efter.

At slippe styret ved bare moderat hastighed forvandlede cyklen til det rene glasbuding. Kunne ikke lokalisere slør i hverken kronrør eller baggaffel. Den blev hurtigt solgt igen

IMG_0148

Yamaha XJ 900 (2006 – 2008)

Importerede selv cyklen fra Holland, men den viste sig i første omgang at være i en ualmindelig dårlig stand. Motoren gik ikke specielt godt. Fik i Esbjerg fat i en uindregistreret importcykel fra Tyskland hvorfra jeg byttede alle de gode dele, her under motor oa. om på de 2 cykler. Fik ved samme ombygning larkeret kåben og fik en “plov til underdelen”.

Den var den cykel jeg kørte på da min kone og jeg med vores 2 teanagebørn på en uge tog turen “Kattegat rundt” på 1 uge. Husker turen som en af vores bedste familieture.

En ualmindelig stabil motorcykel der stort set ikke er til at slide op. Lad være med at forveksle den med Diversion der er en nyere model fra Yamaha. Har kadantræk.

IMG_4052

Yamaha TDM 850 (2008 – 2009)

Havde en ide om at ville have en Transalp eller en African Twin fordi det lidt off-road agtige trak lidt i mig. Var derfor kørt til Holland sammen med min bedre halvdel for at importere en sådan Off-Road cykel, der viste sig at være en “rustbunke”. Fandt i stedet en rigtig flot TDM i butikken som vi tog med hjem i stedet. Jeg takker for hendes gode overtalelsesevner.

En rigtig dejlig og stabil cykel. Dejlig høj med et imponerende bundtræk. At løfte forhjulet var noget der skete tit.

Den har tørsumpsmørring hvilket jeg ikke var så tryg ved. Eftermonterede derfor selv en olietrykslampe. Har senere erfaret at lige netop ældre modeller af denne cykel har en svaghed ved gearkassen, hvilket jeg ikke havde problemer med. 200 på toppen var alt rigeligt for mig.

IMAG0003

Honda ST-1100 (2009 – 2014)

Nu var det blevet tid til at få en langturscykel. Den cykel der havde været min drøm at få i rigtig mange år.

Selvom den vejede +300 Kg. og havde 100 Hk. så var det en rigtig god langturscykel som man stort set ikke kan slide op. Har givet mig rigtig mange gode ture. det er heller ikke på tankstationerne man spilder sin tid. Med 28 liter på tanken og +20 Km./L behøver der ikke at være mange stop på turen.

Problemer med cyklen? Jo, 1 enkelt der var ved at drive mig til vandvid. Den kunne finde på at udsætte i motoren, hvor efter man ved at tage tændingen umiddelbart efter kunne genstarte den uden problemer. Kilden til problemet viste sig at være en defekt væltesikring på cyklen. Hvis der bare kom lidt slinger i cyklen blev den afbrud af denne kontakt. Billig brugt, besværlig at skifte men der efter ingen problemer.

Alle jeg kender der kører eller har kørt ST-1100 bekræfter at hurtig kørsel sammen med en topbox bare ikke er en fornuftig cocktail på denne cykel. Den lave sædehøjde sammen med mine lange sammenbukkede ben og min ryg havde det ikke så godt med denne cykel. Derfor begyndte jeg at længes efter en høj cykel ala min gamle TDM, men bare ikke en TDM 850 igen og TDM 900 var alt for dyr brugt. Valget faldt på en cykel magen til en af mine kollegaers nemlig en …

V-Strom 650

Suzuki DL 650 V-Strom (2014 – 2016)

Jeg tror det er cyklen for mig. Selv min bedre halvdel har fået en magen til, om end lidt nyere og fuldt udstyret med sidetasker. +22 Km/l med en rimelig stor tank giver en god aktionsradius. Dejlig højt sæde og højt styr sammen med en rigtig god frihøjde gør den en fornøjelse at tumle rundt med.

Første cykel jeg har haft med ABS hvilket lige pludselig gør at bagbremsen ikke længere bare er en ubrugelig pyntegenstand.

Godt lys på cyklen når det er mørkt fra de 2 forlygter.

Havde den bare haft kadantræk som på XJ900/ST1100 så havde det nok været den perfekte cykel, men man kan som bekendt ikke få alt. Kan i øvrigt oplyste at denne cykel både i 2006 og 2007 af det tyske MC-magasin “Motorad” blev kåret som bedste “Alpen-turen”. Selvom den ikke er en “racer” så er den bare en ren fornøjelse at kaste rundt i sving. Ingen overraskelser eller unoder. Ender nok med at jeg smider sidetakser på den så vi kan komme ud på nogle gode lange ture. Ser frem til den forestående sæson.

Rigtig god cykel men lider af en lidt svag motor og en masse turbolens som jeg med adskillige forskellige kåbeglas og modifikationer aldring fandt en effektiv løsning på. Kiggede derfor efter en alternativ cykel der stadig havde lidt Off-Road look og ditto kørestilling. Kiggede bl.a. efter Honda-Varadero, Versys, BMW i en større GS-model. Indtil jeg i vinteren faldt over denne MC hos KB-motor ..

tdm9003

Yamaha TDM 900 ABS (2017 – ?)

Så blev det igen en TDM, men denne gang en 900, fra 2011. Dette var i øvrigt det sidste år denne model blev solgt. I forhold til min Suzuki V-Strom får jeg en MC der; Er 3 år yngre, har 30% flere HK (85), har 47% støre drejningsmoment (89Nm), har en lidt højere sædehøjde, gearindikator og startspærre.

I forhold til min tidligere TDM 850, så har denne MC; ABS, Kontrollampe for lavt olieniveau, indsprøjtning/katalysator og ikke mindst en nydesignet gearkasse der ikke er kendt for specielle svagheder.

 

Når man roder med motorcykler kan man købe sig fattig i udstyr og reservedele. Det er ufatteligt hvad der findes af dette til MC’er som men slat ikke vidste at man ikke kan undvære. Men sådan er det jo nok med alle hobbies og interesser.

Jeg har her samlet en liste over forskellige link og adresser som jeg her erfaring med ud i reservedele og tilbehør.